Tävling Svensk Simidrott

Framgångsrikt Para-EM för våra svenska simmare

14 finalplatser, två medaljer och hela fyra svenska rekord. Efter sju intensiva tävlingsdagar är det just så vi summerar Para-EM. Ett mästerskap som blev framgångsrikt för svensk del.

Ja, det blev framgångsrika sju dagar i Portugal för våra svenska simmare. Redan under mästerskapets första dag blev det en medalj, sedan Pernilla Lindberg simmat 200 meter frisim på den fina tiden 2.14,95 vilket alltså resulterade i en bronspeng. Den andra medaljen som följde med hem till Sverige tog Nicola St Clair Maitland, som på den andra tävlingsdagen knep bronset på 400 meter frisim.

Utöver medaljframgångarna slogs inte mindre än fyra svenska rekord. Pernilla Lindberg simmade 100 meter ryggsim på tiden 1.14,43 och slog därmed det tidigare rekordet på 1.14,47.

Succé för Lova Johansson

Lova Johansson hade minst sagt ett framgångsrikt mästerskap på det personliga planet. Det blev hela tre svenska rekordsimningar för Lova, och det på 50 respektive 100 meter frisim samt på 50 meter ryggsim.

Samtliga svenska simmare simmade final, och när vi nu stängt kapitlet som heter Para-EM 2024 så kan vi konstatera flera svenska framgångar och ett mästerskap som lovar mer inför framtida utmaningar.

Vi säger grattis och bra jobbat till samtliga simmare för sina insatser under mästerskapet!

Taggar:

Publicerad: 2024-04-28